Saturday, December 2, 2006

BIMBANG RASANYA


Aku bimbang .. sangat bimbang ..

Bagaimanakah kalau besok aku mati mendadak? Sembahyangku masih banyak yang belum terqada'Ingin membayar puasa yang tertinggal, masih belum aku bertindak,Hutangku masih berlambak-lambak, Finance gheta masih belum lagi lunas,Hutang bank beli rumah masih belum selesai, Kewajipanku masih banyak yang terbengkalai.

Aku bimbang.. sangat bimbang..

Apakah aku akan diberi VIP Welcome di alam barzakh oleh Munkar dan Nankir dengan senyuman bermanis wajah atau apakah aku akan dibelasah oleh pembengis-pembengis di alam barzakh ?Apakah aku dapat menahan sakit Bila ular kubur datang menggigit kerana sembahyangku yang amat sedikit.

Aku bimbang.. sangat bimbang..

Isyak masuk, ayah ke surau menyembah Allah aku dok depan tv tengok CERITA SINCHAN, Ayah bertasbih, bertahmid, berzikir memuji Tuhan Aku terjerit2 KETAWA DGN GELAGAT SINCHAN. Ayah menggunakan masa mencari redhaan Tuhan Tapi aku masih berpoya-poya seperti NYAWAKU PANJANG LAGI. Kalaulah besok subuh Izrail datang bertandang Bagaimanakah nasibku setelah dunia aku tinggalkan?

Aku bimbang.. amat bimbang..

Imanku masih terumbang-umbang ketika aku di dalam kubur. Adakah orang yang akan mendo'akan aku? Siapa yang akan sedekahkan bacaan Yasin dan surah-surah Al-Qur'an buat meredakan siksa kubur yang datang tanpa kasihan. Nasibku di bawah tanah. Adakah siapa yang akan mengenangkan ? Hilang aku dari pandangan, hilanglah aku dalam kenangan. Jadi!! kenapa aku kurang berusaha menyiapkan bekalan ? Supaya di kubur nanti aku diberi VIP Welcome.

Aku bimbang.. sangat bimbang..

Amal ibadahku sangat berkurang !!WAHAI MANUSIA ... taubatlah engkau dari sekarang, Tinggalkanlah segala mainan yang melalaikan. TINGGALKAN HIBURAN MELAMPAU dan pergi ke masjid seperti oranglain Qada'lah sembahyangmu yang tertinggal, bayarlah puasamu yang berbaki, berhentilah menjadi sahabat syaitan Agar hidupmu mendapat keredhaan..Sebelum engkau kembali ke ALAM YANG KEKAL...........................

*****

"Wahai TUHAN.. ku tak layak keSyurgamu, namun tak pula aku sanggup keNerakamu.... oleh itu TUHAN ampunilah segala dosa2ku, sesungguhnya aku hamba yang mengharap belas kasih darimu "Ya Allah jadikanlah aku hamba2 mu yang bertaqwa .. ampunkan dosa2ku .kedua ibubapaku .dosa semua umat2 islam yang masih hidup, mahupun yang telah meninggal dunia"........AMMIN

No comments: